wtb ci karbonowa obrecz

W erze rozdymanych kół i opon "in plus" każda szanująca się firma rowerowa stara się nadążać za potrzebami rynku i panującymi trendami. Nie inaczej jest u czołowego producenta komponentów rowerowych firmie WTB.

Tadeusz Pietrzak

 

Kilka lat temu informowaliśmy o premierze obręczy KOM, której wewnętrzna średnica wynosi max 25mm, natomiast w ubiegłym roku światło dzienne ujrzała obręcz Scraper z rawką liczącą aż 45mm wewnętrznie. Ponieważ między tymi modelami jest dość spora różnica w szerokości, konstruktorzy z WTB postanowili zapełnić powstałą lukę w rozmiarówce. I tak w katalogu tego amerykańskiego producenta pojawiła się nowa obręcz Asym, której żywiołem ma być All Mountain i lekkie Enduro.

WTB ASYM

WTB Asym i35

Zgodnie z obowiązującymi obecnie trendami obręcze te można zaliczyć do "półtłustych pobratymców", albowiem rawka najwęższego modelu liczy sobie aż 29mm średnicy, natomiast najszerszy model ma 35mm szerokości wewnętrznej. Nowe obręcze musiały sprostać wielu wymaganiom. Z jednej strony szerokie profile powinny zachować właściwą sztywność podczas agresywnej, bezkompromisowej jazdy, a z drugiej strony posiadać na tyle niską masę rotującą, aby oszczędzać nasze nogi podczas krótkich energicznych podjazdów. Asym technologicznie przypomina rozwiązania wcześniej zastosowane przy budowie modelu KOM (King Of Mountain). Konstruktorzy zrezygnowali tu z centralnego wzmocnienia I-Beam oraz systemu wielokomorowego. Sztywność i wytrzymałość obręczom ma zapewnić asymetryczna budowa oraz zastosowanie stopu aluminium WT69, który jest o 20% mocniejszy od stopów serii 6000, co pozwoliło na redukcję masy obręczy przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wytrzymałości i sztywności. Asym ma budowę asymetryczną co zapewnia równomierne rozłożenie naprężeń poprzez użycie szprych tej samej długości. Wewnętrzny profil obręczy jest lekko wklęsły co ułatwia montaż opon w systemie bezdętkowym, a jednocześnie przyczynia się do większej sztywności konstrukcji. Jak twierdzi producent profil TCS umożliwia zastosowanie dużo mniejszego ciśnienia początkowego by napompować oponę. Podobno w większości przypadków zwykła ręczna pompka da radę "bezdętce". Przy nawiercaniu otworów wykorzystano technologię 4D, która ma ułatwić odpowiednie ułożenie się szprych na linii kołnierz piasty – obręcz. Dodatkowo otwory są oczkowane co może nie wpływa pozytywnie na masę, lecz w efekcie zwiększa trwałość konstrukcji. Wizualnie WTB Asym nie powalają (przynajmniej mnie) na kolana. Głęboką, półmatową czerń obręczy przyozdobiono dużym szaro niebieskim logiem WTB i nazwą modelu.

n0we obrecze wtb asym

WTB Asym znajdziemy w dwóch rozmiarach 29mm i 35mm szerokości wewnętrznej, natomiast waga katalogowa tych modeli wynosi odpowiednio 583g i 612g. Wysokość profilu obręczy wynosi tylko 20mm. Tak niska waga oraz szerokie profile pozwalają na zbudowanie relatywnie lekkiego kompletu kół do Enduro i AM - dyscyplin, które coraz śmielej poczynają sobie w segmencie rowerów 29er. Cena obręczy 319PLN

Kolejną nowinką pochodzącą z manufaktury WTB jest pierwsza w historii tej firmy karbonowa obręcz o jakże skromnej nazwie Ci24. Nowa karbonowa rawka ma 24mm szerokości wewnętrznej, co pozwoli bez strachu zakładać kapcie szerokie na 2.5". Ci24 posiada stożkowy wysoki na 31,4mm profil, dzięki czemu przy budowie koła możemy stosować nieco krótsze szprychy, co bezpośrednio przekłada się na niższą masę i lepszą sztywność. Jest to jednokomorowa konstrukcja, a otwory nie są kapslowane, co umożliwiło producentowi osiągnąć całkiem elegancką wagę: 430g. Według konstruktorów z WTB, zastosowanie techniki 4D w istotny sposób poprawi wytrzymałość kół, ponieważ eliminuje ona powstawanie naprężeń poprzecznych na główce szprychy.

WTB Ci24

wtb ci karbonowa obrecz

W budowie Ci24 zastosowano opatentowane przez WTB technologie On Ramp i TCS Profile, dzięki czemu instalowanie systemu bezdętkowego ma być dziecinnie proste. Profil wewnętrzny jest tak ukształtowany, że stopki opony podczas uszczelniania nawet przy niewielkim ciśnieniu , równo układają się na rancie obręczy. Produkt reklamowany jest jako idealne rozwiązanie od Cross Country, Trail po All Mountain i Enduro. Jak podkreślają konstruktorzy, obręcz łączy w sobie sztywność, niską wagę i odporność mechaniczną, a potwierdzeniem tej tezy jest fakt, że Ci24 testowana była przez team riderów WTB w sezonie 2014 na licznych imprezach enduro: The Enduro World Series i Big Mountain Enduro. Ci24 znajdziemy w rozmiarach 27.5" i 29".  Cena $549.95

WTB jest jedną z tych firm, które niezwykle szybko reagują na zapotrzebowanie rynku rowerowego. Konstruktorzy, brand menedżerowie dawno zrozumieli, że konstruowanie kolejnych anorektycznych, super "wylajtowanych" obręczy dla golinóg XC nie oznacza postępu. Natomiast ważnym jest, aby w katalogu firmy znalazły się obręcze o szerokościach profili, które zapewnią pełen wachlarz zastosowań od XC po Enduro.